Współczesny świat biznesowy oparty jest na informacji i na wiedzy. Duży biznes na podstawie posiadanej wiedzy podejmuje konkretne kroki, w które zaangażowane są duże środki. Bardzo często, to co widzi się w danej firmie na pierwszy rzut oka jest tylko fasadą, za którą stoją zgoła odmienne biznesy i inwestycje.
Wizerunek, bezpieczeństwo i detektyw
Wiele firm, w trakcie procesów decyzyjnych posiłkuje się pomocą zewnętrznych podmiotów, zatrudnionych na podstawie umów o współpracy lub umów outsourcingowych. Pewna agencja detektywistyczna z Krakowa współpracuje z bardzo dużą korporacją międzynarodową, która ma oddział w Polsce, w zakresie dostarczania jej analiz rynkowych, analiz kontrahentów pod kątem wiarygodności biznesowej i ich potencjału biznesowego. Jest to proces, w który zaangażowani są specjaliści od przestępczości gospodarczej z wieloletnim doświadczeniem w organach ścigania i w służbach specjalnych. Wywiad gospodarczy to nie tylko weryfikacja w bazach informacji gospodarczych, ale również weryfikacja niestandardowa, połączona z technikami operacyjnymi, takimi jak obserwacja, weryfikacja majątku, zasięgnięcie informacji u historycznych partnerów potencjalnego kontrahenta etc. Często zdarzają się sytuacje, kiedy kontrahenci okazują się nie być takimi, jakimi jawią się według opowiadań. Dowodzi tego min. historia jednego z największych klubów piłkarskich w Polsce i ich niedoszłych inwestorów, którzy siedzibę wycenianej przez nich na setki milionów dolarów spółki mieli współdzielić z lokalnym sklepem z cygarami.
Powyższy przykład pokazuje, że wywiad gospodarczy przeprowadzony przez profesjonalną agencję detektywistyczną może być również parasolem ochronnym przed ewentualnymi stratami wizerunkowymi. Często same agencje Public Relations zwracają swoim klientom uwagę na adekwatne zabezpieczenie przed tego typu ryzykiem.